Edvard Munch 1863 - 1944

     

Artinvest2000 Edvard Munch, "The Scream" (or The Cry) 1893; Casein/waxed crayon and tempera on paper (cardboard), 91 x 73.5 cm (35 7/8 x 29"); Nasjonalgalleriet (National Gallery), Oslo.

High resolution image (796x1032)

L'urlo, noto anche come Il grido, è un celebre dipinto di Edvard Munch, realizzato nel 1893 su cartone con olio, tempera e pastello, e, come per altre opere di Munch, realizzato in più versioni. Quella collocata alla Nasjonalgalleriet ad Oslo ha le seguenti dimensioni: 91x73,5 cm. Il 31 agosto 2006 la polizia norvegese ha recuperato la versione ospitata al Museo Munch, sempre ad Oslo, che era stata rubata il 22 agosto del 2004 assieme alla «Madonna» dello stesso autore. L'opera è un simbolo dell'angoscia e dello smarrimento che segnano tutta la vita del pittore norvegese. La scena rappresenta un'esperienza vera della vita dell'artista: mentre si trovava a passeggiare con degli amici su un ponte della cittadina di Nordstrand il suo animo venne pervaso dal terrore. Così descrive la scena lo stesso Munch con alcune righe scritte sul suo diario mentre era malato a Nizza: «Camminavo lungo la strada con due amici quando il sole tramontò, il cielo si tinse all'improvviso di rosso sangue. Mi fermai, mi appoggiai stanco morto ad un recinto. Sul fiordo neroazzurro e sulla città c'erano sangue e lingue di fuoco. I miei amici continuavano a camminare e io tremavo ancora di paura... e sentivo che un grande urlo infinito pervadeva la natura.» Si distinguono chiaramente sullo sfondo i due amici che si allontanano lungo il ponte, estranei al terrore che angosciava il loro compagno. Mentre la bocca spalancata sembra emettere dei suoni che sconvolgono il paesaggio, con delle linee curve, ma non la strada, l'unica consigliera e amica dell'uomo, testimonianza della freddezza di talune persone.
 

 

The original German title given to the work by Munch was Der Schrei der Natur (The Scream of Nature).
In a note in his big diary Munch described his inspiration for the image thus:
I was walking along a path with two friends—the sun was setting—suddenly the sky turned blood red—I paused, feeling exhausted, and leaned on the fence—there was blood and tongues of fire above the blue-black fjord and the city—my friends walked on, and I stood there trembling with anxiety—and I sensed an infinite scream passing through nature.
                                                                                                               Edvard Munch
The person in the foreground may therefore be the artist himself who is not in fact screaming but protecting himself or itself from the scream of Nature. By placing his hands on his ears, Munch is desperately trying not to hear this scream that is putting him in some kind of panic attack. The position in which he portrays himself is a reflex reaction typical of anyone struggling to keep out distressing noise, whether actual or imagined. The scene was identified as being the view from a road overlooking Oslo, the Oslofjord and Hovedøya, from the hill of Ekeberg. At the time of painting the work, Munch's manic depressive sister Laura Catherine was interned in the mental hospital at the foot of Ekeberg. In 1978, the renowned Munch scholar Robert Rosenblum suggested that the strange, sexless creature in the foreground of the painting was probably inspired by a Peruvian mummy, which Munch could have seen at the 1889 Exposition Universelle in Paris. This mummy, which was crouching in a fetal position with its hands alongside its face, also struck the imagination of Munch's friend Paul Gauguin: it stood model for the central figure in his painting Human misery (Grape harvest at Arles) and for the old woman at the left in his painting Where Do We Come From? What Are We? Where Are We Going?. More recently, an Italian anthropologist speculated that Munch might have seen a mummy in Florence's Museum of Natural History which bears an even more striking resemblance to the painting. In 2003, astronomers claimed to have identified the time of the scene depicted in the painting. The volcanic eruption of Krakatoa in 1883 caused unusually intense sunsets throughout Europe in the winter of 1883-4, which Munch captured in his picture.
 

Free desktop Edvard Munch "L'urlo" "The Scream" 

1280x1024  1024x768  800x600

 

 

 

Leonardo's biography Leonardo da Vinci      Picasso's biography Pablo Picasso      Cezanne biography Paul Cézanne   Raffaello's biography. Raffaello Sanzio

 

Lo sfondo del "Giudizio universale" di Michelangelo - Free Michelangelo's Universal Judgment wallpaper

Artinvest2000 Il Portale internazionale delle Arti Copyright 1999 - 2007© E' severamente vietata la riproduzione anche parziale dei contenuti di questo Portale senza la preventiva autorizzazione. Qualunque illecito verrà perseguito a norma di Legge. Utilizzare la risoluzione 1024x768 o superiore

 

Home

Introduction

Art's History

Present day Artist's

Artists of the past  

Italian version

International exhibition

Signal one exhibition

Il Forum di Artinvest2000

Free wallpapers

Turin Olympic City

Astrology in the Art

Marked Artist's

How to be marked

Michelangelo's

Purchases on-line

Write to the webmaster

World clock